starość nie radość ?
Życie w starszym wieku też może być radosne
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum starość nie radość ? Strona Główna
->
Choroby
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Starzenie się
----------------
Praca - renta - emerytura
Dziadkowie, teściowie, dzieci, wnuki
Wiedza i życie
----------------
Tajemnice ludzkiego ciała, długowieczność
Kursy i szkolenia
etyka, moralność, światopogląd
Zdrowa starość
----------------
Choroby
Farmakoterapia - psychoterapia
Dieta, ruch, odpoczynek
Techniki relaksacyjno-koncentrujące
Porady i sugestie
----------------
Dla skrzywdzonych i potrzebujących pomocy
Pisz, co chcesz
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Karol
Wysłany: Pią 20:04, 17 Lut 2012
Temat postu:
mam płytę z relaksem i treningiem autogennym i codziennie cwiczę jeden raz. Jak się niedobrze czuję , smutno i byle jak to sobie właczam relaks i macham rekami tak jak to mówi pan Pitak czyli napinam i rozluźniam po kolei. Nie wiedziałem ,że tak mozna się zrelaksowac, bo nie wiedziałem ,że jak mnie boli głowa to mam napiete mięśnie karku a teraz juz to wiem. Ty tez spróbuj to zrobic a zobaczysz gdzie jestes naprawde napiety i trzeba to miejsce rozluźnic.
Tunia
Wysłany: Pią 8:54, 13 Sie 2010
Temat postu:
Podwójny album DVD z ćwiczeniami relaksacyjnymi :
1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza
2. Jak radzić sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych
w opracowaniu i wykonaniu Władysława Pitaka
w propomocyjnej cenie 50,- zł.
Przedpłata na konto autora: 45 zł + 5 zł (koszty przesyłki poleconej)
Rodzaj wpłaty: 2xDVD
Zamówienia:
biuro@logos.dt.pl
tel.94-340-60-06
Karol
Wysłany: Pon 18:48, 05 Kwi 2010
Temat postu:
Jeśli potrzebna jest Tobie czy komuś z Twojego otoczenia, pomoc logopedy, skorzystaj z tej informacji .
Tutaj dowiesz się, gdzie można leczyć wymowę międzyzębową, wymowę boczną, seplenienie, zaburzenia artykulacji, mowę bezdźwięczną, jąkanie, dysleksję raz inne wady i zaburzenia mowy.
Leczenie logopedyczne to praca nad wymową, kształtowanie mowy, leczenie dysleksji
Koszalin - Gabinet Neurologopedyczny - Władysław Pitak
www.logos.dt.pl/pitak
Telefon kontaktowy:
94 340 60 06
.
Genia
Wysłany: Śro 23:35, 31 Paź 2007
Temat postu:
LOGOS-Koszalin
GABINET NEUROLOGOPEDYCZNY -
Terapia nerwic, wad i zaburzeń mowy,
czytania i pisania
Władysław Pitak
Cytat:
- pedagog kultury - Akademia Pedagogiczna w Słupsku;
- dyplomowany logopeda - Uniwersytet Gdański;
- psychoterapeuta rodzinny- Polska Fundacja Zaburzeń Mowy w Lublinie;
- muzykoterapeuta - CIDOTAM w Bydgoszczy;
- aktor estradowy z uprawnieniami reżyserskimi- MKiS w Warszawie;
specjalizacja - terapia nerwic i jąkania.
Praktyka zawodowa
Od 40 lat zajmuje się kształceniem zdolności twórczych za pomocą ekspresji muzyczno-dramatycznej (absolwent 4-letniego Studium Teatralnego COMUK w Warszawie, egzamin państwowy uprawniający do wykonywania zawodu artysty estradowego w specjalności aktorskiej i reżyserskiej, dyplom magistra pedagogiki )
Od 25 lat zajmuje się terapią nerwic , wad i zaburzeń mowy, czytania i pisania (Podyplomowe Studium Logopedyczne w Gdańsku , certyfikaty z muzykoterapii, jąkania wczesnodziecięcego i psychoterapii rodzin).
Badania i eksperymenty w zakresie muzykoterapii (pierwszy zawodowy muzykoteraputa prowadzący zabiegi zlecane przez lekarzy w sanatoriach Pomorza Środkowego).
Wykłady, pokazy warsztatowe i praktyczna terapia dzieci nerwicowych, jąkających się i dyslektycznych na sympozjach, konferencjach i turnusach rehabilitacyjnych.
Szkolenia dla biznesmenów, działaczy społecznych, dziennikarzy i polityków w zakresie retoryki , erystyki , marketingu i public relations.
Założyciel i prezes Towarzystwa Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS w Koszalinie
Członkami Towarzystwa LOGOS są lekarze, logopedzi, psychoterapeuci , nauczyciele, aktorzy , dziennikarze i biznesmeni. Efektem współpracy ludzi wielu zawodów są własne filmy , nagrania dźwiękowe i opracowania technik i metod terapii i kształcenia zachowań w różnych sytuacjach
Gabinet wyposażony jest w podstawowe narzędzia i pomoce logopedyczne oraz w sprzęt audiowizualny . Towarzystwo posiada własne studio filmowe i fotograficzne.
.
Adres:
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy „LOGOS”
ul. Pieczarek 4,
75-900 Koszalin
tel. (94) 340-60-06
kom. 600-809-254
Kontakt:
e-mail :
logos@logos.pomorze.pl
strony URL:
www.logos.pomorze.pl
.
@@@@@@@@@@@@@@@@
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/christ003.gif
--------------------
http://polskisukces.webpark.pl/
http://akademiasukcesu.webpark..pl/
...users.nethit.pl/forum/read/logos/3983814/ - 9k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/clown1.gif.
[Odpowiedź]. [Powrót do głównej strony]. WEJD i ZOBACZ Oferty terapeutyczne na nerwice, fobie, urazy psychiczne i ...users.nethit.pl/forum/read/logos/3735175/ - 13k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/autogenia.jpg.
Link: dobra stronka. [Odpowiedź]. E-medica Unregistered [0.0.0.0], Temat: Medycyna natural ...logos.nethit.pl/forum/topic3539092.html - 66k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
[0.0.0.0], Temat: logos.hg.pl Autor 2 dnia 2007-08-30 08:00:15 [Przeglądarka].
www.logos.hg.pl/oferty.
[Odpowiedź]. Ten temat ma dlugosc 2 stron: 1 2 ...logos.nethit.pl/forum/topic3523254-1.html - 13k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
www.logos.hg.pl/oferty.
Link: zapraszamy na stronę. [Odpowiedź]. A Unregistered ....
http://logos.hg.pl/obrazki/logos-wiz-jpg.jpg
http://e-medica.org
...logos.nethit.pl/forum/topic4047637.html - 18k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/nerwica.jpg
http://e-medica.org.
Link: dobra stronka. [Odpowiedź]. Malinka Unregistered [0.0.0.0], Temat: Re: Dlaczego nikt nie ...logos.nethit.pl/forum/topic3465030-1.html - 21k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/Schultz14s_jpg.jpg.
[OdpowiedĹş]. Sylka Unregistered [0.0.0.0], Temat: Re: agorafobia Autor Sylka dnia 2007-03-12 00:01:23 ...logos.nethit.pl/forum/topic3726996-1.html - 11k - Kopia - Podobne strony
.
FORUM LOGOS - nerwice, fobie, depresje, wady i zaburzenia mowy
http://logos.hg.pl/obrazki/fonacja.jpg
http://e-medica.org.
Link: dobra stronka. [Odpowiedź]. Sokal Unregistered [0.0.0.0], Temat: Re: kiedy będę zdrowa ...logos.nethit.pl/forum/topic3632391-1.html - 10k - Kopia - Podobne strony
seniorka
Wysłany: Pią 10:17, 26 Paź 2007
Temat postu:
Masz problem związany z terapią lub kształceniem mowy ?
Nie chcesz wychodzić z pracy lub z domu?
Na wielu stronach i wizytówkach znajdziesz bezpłatne porady.
O nerwicy i sposobach jej leczenia porozmawiasz na forach:
http://nerwica.fora.pl
http://fobia.fora.pl
http://psychoterapia.fora.pl
http://sokal..fora.pl
http://seniorka.fora.pl
http://senior.fora.pl
http://senior.pun.pl
http://psychoterapia.pun.pl
http://nerwica.pun.pl
http://logos.nethit.pl
,
http://nerwica.nethit.pl
,
http://psychoterapia.nethit.pl
,
http://dieta.nethit.pl
,
http://kasandra.nethit.pl
,
http://temida.nethit.pl
,
1. NERWICE, DEPRESJE, URAZY PSYCHICZNE
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=neurosis
2. STRES, RELAKSACJA, ODREAGOWANIE
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=stres
3. LOGOTERAPIA, MUZYKOTERAPIA, TERAPIE NATURALNE
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=rytm
4. NERWICE DZIECIĘCE, DEPRESJE, FOBIE SZKOLNE
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=terapia
5. ERYTROFOBIA, ZABURZENIA KONTAKTÓW SPOŁECZNYCH
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=erytrofo
6. AGORAFOBIA, KLAUSTROFOBIA, ARACHNOFOBIA
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=agorafob
7. SOCJOFOBIA, KSENOFOBIA
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=socjofo
8. ANOREKSJA, BULIMIA , ZDROWA ŻYWNOŚĆ
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=bulimia
9. WADY i ZABURZENIA MOWY, CZYTANIA i PISANIA
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=verbum
10. RETORYKA, ERYSTYKA, KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=orator
11. MARKETING TWÓRCZY, KLIENCI, ASERTYWNOŚĆ w BIZNESIE
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=hagart
12. MEDIA i PUBLIC RELATIONS
http://ksiegi.emix.net.pl/wyswietl.php?user=public
@@@@@@@@@@
Cytat:
Koszalin
LOGOTERAPIA NERWIC
TERAPIA WAD I ZABURZEŃ MOWY
PRZYWRACANIE SENSU ŻYCIA
telefony: 94-340-60-06; 600-809-254
e-mail:
logos@logos.pomorze.pl
www.logos.pomorze.pl
.
Genia
Wysłany: Nie 8:11, 14 Paź 2007
Temat postu:
Płyty audioCD i videoCD z ćwiczeniami na podkładzie muzycznym
Aby zamówić, wystarczy skopiować wybrane pozycje i po kliknięciu na adres mailowy Tow. Logos, wkleić kopię do treści maila oraz podać swój adres wysyłkowy. Każde zamówienie jest potwierdzane przez LOGOS. Zamówienia realizujemy w terminie 3-7 dni . Zamówione materiały wysyłamy listem za pobraniem pocztowym.
http://e-medica.org/esencje_oferta.htm
=================
RELAKSACJA wg JACOBSONA dla DZIECI
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona na założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość. Jedność psychiczna wyraża się między innymi tym, że zaburzenia psychiczne i napięcie emocjonalne powodują zaburzenia równowagi neurohormonalnej i wpływają na wzrost napięcia mięśniowego. Doprowadzenie do rozluźnienia mięśni pozwala z kolei na uzyskanie zmniejszenia napięcia emocjonalnego. Tak więc relaksacja jest warunkiem prowadzenia wszelkich zabiegów psychoterapeutycznych.
http://e-medica.org/relaks_jacobsona_dzieci.htm
================
RELAKS i UŚMIECH... MIMO WSZYSTKO
Codziennym zjawiskiem współczesnej cywilizacji jest stan wzmożonego napięcia psychofizycznego. Kiedy spostrzegamy coś niebezpiecznego, nasz organizm automatycznie przygotowuje się do zwiększonego wysiłku. Następuje wzrost ciśnienia krwi, częstość oddychania, szybkość przemiany materii. Temu wszystkiemu towarzyszy ogromne napięcie mięśni, które kiedyś może doprowadzić do odczuwania dolegliwości w postaci bólu głowy, uczucia mdłości, opadania żołądka, drżenia całego ciała i omdleń.
http://e-medica.org/relaks_i_usmiech.htm
====================
BEETHOVEN ZAMIAST TABLETKI
(Alina Konieczna, Głos Pomorza 25-27.03.1989)
Władysław Pitak, aktor, pedagog, logopeda. Postać znana w Koszalinie i województwie, barwna. Kiedyś, w latach siedemdziesiątych był bohaterem wielu artykułów prasowych. Potem zniknął z życia publicznego (...), by po jakimś czasie wcielić się w kolejną, życiową rolę.
http://e-medica.org/beethoven.htm
==================
Dobrym lekarstwem, usuwającym napięcia określonych grup mięśni organizmu, naczyń krwionośnych i całego układu nerwowego są techniki relaksacyjne, czyli metody odprężania organizmu przy jednoczesnym świadomym obniżaniu aktywności myślowej.
http://e-medica.org/dolna.htm
=================
Płyty audioCD i videoCD z ćwiczeniami na podkładzie muzycznym
Relaks progresywny wg Jacobsona + Trening autogenny wg Schultza (CD lub VCD)
Psychocybernetyka wg Maltza + Medytacja wg Swaischa i Siemsa (CD)
Pranajama ( ćwiczenia oddechowe) (VCD)
MUZYKODRAMA ( fragm. Terapii behawioralnej z elementami ekspresji muz.-dram) (VCD)
http://e-medica.org/podoferty.htm
=================
HOMEOPATIA
PODSTAWOWE POJĘCIA I ZASADY HOMEOPATII
Koncepcje choroby – medycyna klasyczna a homeopatia
http://e-medica.org/poczatki_homeopatii.htm
====================
RELAKSACJA wg WINTREBERTA dla DZIECI
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona na założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość. Jedność psychiczna wyraża się między innymi tym, że zaburzenia psychiczne i napięcie emocjonalne powodują zaburzenia równowagi neurohormonalnej i wpływają na wzrost napięcia mięśniowego. Doprowadzenie do rozluźnienia mięśni pozwala z kolei na uzyskanie zmniejszenia napięcia emocjonalnego. Tak więc relaksacja jest warunkiem prowadzenia wszelkich zabiegów psychoterapeutycznych.
http://e-medica.org/relaks_wintreberta_dzieci.htm
====================
RELAKS i AUTOGENIA czyli SAMOOBRONA ZDROWOTNA
Praktykę codziennego uprawiania autopsychoterapii trzeba zacząć od czegoś konkretnego. Powinno to być coś, co umniejsza jakość życia, pozbawia zadowolenia, utrudnia sprawne funkcjonowanie. Tym czymś są lęki i niepokoje, złe mniemanie o sobie, przygnębienie, rozdrażnienie i negatywny obraz swoich możliwości.
http://e-medica.org/relaks_i_autogenia.htm
======================
* MUZYKOTERAPIA
Historia muzykoterapii prawdopodobnie sięga początków ludzkości. Z ponad tysiącletniego sprzed n.e., zapisu biblijnego dowiadujemy się o terapeutycznym wpływie gry Dawida na cytrze, która uwalniała Saula od złych duchów...
>>> więcej
.
* ZASTOSOWANIE TECHNIK MUZYKOTERAPII W LECZENIU CHORYCH NA SCHIZOFRENIĘ
Dla społeczeństwa świat chorego na schizofrenię jest niezrozumiały i trudno dostępny. Człowiek chory na schizofrenię popada w autyzm: zrywa kontakt ze światem zewnętrznym i stwarza swój własny, wyimaginowany świat, który uważa za prawdziwy i realny.
>>> więcej
.
* MUZYKA POWAŻNA - KRÓLOWA MUZYKOTERAPII?
Muzykoterapeuci preferują muzykę poważną, choć w dzisiejszych czasach jej słuchacze z wyboru należą raczej do mniejszości. Czy zatem tylko wyrobiony gust profesjonalistów skłania ich do korzystania z klasycznych utworów, czy też za wyborem tego gatunku muzyki przemawiają jakieś inne względy?
>>> więcej
.
* MUZYKOTERAPIA - LECZENIE UPORZĄDKOWANYMI DŹWIĘKAMI
muzyk
Wysłany: Pią 9:26, 05 Paź 2007
Temat postu:
Cytat:
Generalnym warunkiem dojścia do zdolności sterowania sobą (także w sensie psychosomatycznym) jest nauczenie się relaksu i treningu autogennego.
Ta umiejętność likwiduje niepokój i lęk, przywraca spokój i odprężenie, a w dalszej konsekwencji budzi aktywność i okazje do osiągnięć, a także satysfakcji z twórczego działania - umiejętności rozwiązywania własnych problemów życiowych
.
mgr Władysław Pitak - dyplomowany logopeda i muzykoterapeuta
(z artykułu: Muzykoterapia jako zabieg sanatoryjny)
Pola
Wysłany: Sob 10:59, 08 Wrz 2007
Temat postu: AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)
AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)
Oprac. Władysław Pitak
ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY
1. Zaburzenia motoryczno-dośrodkowe ( aferentne)
utrata lub niedokształcenie somestetycznych wzorców głosek -trudności w artykułowaniu głosek spowodowane brakiem czucia ułożenia narządów mowy - brak analizy i syntezy sygnalizacji z obwodu o aktualnej pozycji narządów mowy.
przyczyna : uszkodzenie okolicy skórno-kinestetycznej ( czucie powierzchowne i głębokie ) w dolnej części okolicy zaśrodkowej (postcentralnej), leżącej ku tyłowi od Bruzdy Rolanda (wieczko ciemieniowe).
Uwaga! Zaburzenia motoryczne u dzieci określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA w zależności od stopnia rozwoju mowy i trudności w jej przyswajaniu.
Objawy:
1. Ruchomość narządów mowy zachowana, chory może jeść i krzyczeć
2. Brak umiejętności wykonywania ruchów potrzebnych do mówienia
3. Trudności artykulacyjne występują zarówno w mowie samodzielnej, jak i przy powtarzaniu
4. Zachowana kontrola słuchowa (popełniane pomyłki są zauważane przez chorego, który długo poszukuje prawidłowego układu artykulacyjnego)
5. W wypadkach cięższych - niemożność artykułowania jakiejkolwiek głoski
6. W wypadkach lżejszych lub w stadium cofania się zaburzeń -wyrazy wymawiane są z trudem i są zniekształcane , np. zamiana głosek różniących się jedną cechą artykulacyjną (dźwięczne-bezdźwięczne, ustne- nosowe) miejscem artykulacyjnym lub stopniem zbliżenia narządów mowy .
Te same błędy popełniane są w pisaniu i czytaniu (paragrafie i paraleksje).
Terapia:
1. Proste ćwiczenia oddechowe połączone z dmuchaniem.
2. Przekształcanie dmuchania w głoski szczelinowe:
f - przyciskając dolną wargę do górnych siekaczy,
s - „dmuchając ” przez zbliżone zęby,
x ( h, ch) - chuchając na lusterko
3. Dmuchanie połączone z wytwarzaniem głosu przy zamkniętych wargach ,np. m - łączenie z samogłoskami : a , e, i, o, u, y, ( np. ma-me-mi-mo-mu-my )
4. Ćwiczenia narządów mownych ( warg i języka) . Zaburzona kinestezja narządów mowy może być w pewnym stopniu zastąpiona przez doznania wzrokowe, dotykowe i czuciowe górnej powierzchni dłoni, np. czucie wibracji krtani, siły powietrza wychodzącego z ust.
Uwaga:
- przy głoskach wargowych ( p,b,m,) można demonstrować układ warg bez wytwarzania dźwięku,
- przy głosce m - przyłożyć palec do skrzydełka nosa
- naukę wymowy łączyć z pisaniem i czytaniem,
- w nauczaniu głosek, przy których wymawianiu nie jest widoczny układ języka można posługiwać rysunkiem
przedstawiającym schematycznie zasadnicze układy narządów mowy
5. Ćwiczenie głosek najbardziej zróżnicowanych pod względem artykulacyjnym i akustycznym ( p , k , s , r , m )
6. Ćwiczenie głosek miękkich i twardych, bezdźwięcznych i dźwięcznych ( ś, ź , ć, dź, sz , ż , cz ,dż , s , z , c , dz , ń - n , t - d , p - b , f- w, k - g , )
Uwaga : w niektórych wypadkach głoski można reedukować wypowiadając je szeptem.
7. Realizowanie głosek w wyrazach i zdaniach.
8. Ćwiczenia słuchowej analizy dźwięków :
- określanie liczby głosek w wyrazie,
- nazywanie głosek w nagłosie , śródgłosie i wygłosie,
9. Ćwiczenia analizy wzrokowo-literowej :
- pisanie dyktanda
- przepisywanie z jednoczesnym , głośnym wymawianiem sylab
( ćwiczenie kinestezji oralnej)
2. Zaburzenia motoryczno-odśrodkowe ( eferentne )
utrata wzorców ruchowych wyrazów i schematów zdań - częściowa lub całkowita utrata płynności mowy spowodowana zaburzeniami eferentacji - sygnalizacji odśrodkowej.
przyczyna: uszkodzenie dolnych części okolicy przedruchowej ( tylnej trzeciej części dolnego zakrętu czołowego ) czyli Ośrodka Broca
Uwaga ! Trudności w nauczeniu się płynności mowy u dzieci na skutek tych samych przyczyn określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA.
Objawy: Zaburzona płynność mowy na skutek bezwładności analizatora ruchowego
1. Trudności przy przechodzeniu od jednego elementu mowy do następnego (głoski, sylaby, wyrazu) mimo, że poszczególne artykulacje są prawidłowe
2. Głoski są przestawiane w sylabach, a sylaby w wyrazach
3. Powtarzanie sylab na skutek perseweracji (mówiący nie jest w stanie przejść do następnej sylaby np. wyraz „samolot” afatyk wypowiada: „ sa...sa...samo...mo...lot ”
4. Skandowanie , zaburzenia melodii mowy i akcentów.
5. Styl telegraficzny ( w stadium cofania się zaburzeń) - używanie rzeczowników w mianowniku liczby pojedyńczej , nie połączonych ze sobą składniowo ( agramatyzmy) . Czasowniki pojawiają się później - w formie bezokolicznika.
6. Zaburzenia w piśmie - analogiczne do zaburzeń mowy
Terapia :
Ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne ( jednocześnie)
1. Powolne wymawianie i czytanie, z lekkim przeciąganiem samogłosek
2. Jednoczesne pisanie wypowiadanych wyrazów ( dokonywanie analizy dźwiękowej ) , dzielenie wyrazów na sylaby , wyodrębnianie pewnych głosek i określanie ich kolejności
3. Pisanie dyktanda - dokonywanie analizy słuchowej i kinestetycznej pisanych wyrazów,
4.Samodyktando , czyli przepisywanie lub pisanie z pamięci z jednoczesnym wypowiadaniem pisanych wyrazów.
5. Czytanie z okienkiem ułatwiającym dzielenie wyrazów na sylaby ( w początkowej fazie reedukacji.
6. Nagrywanie wypowiedzi ćwiczącego na taśmie audio-video i odsłuchiwanie ich , by dodatkowo ćwiczyć to, co sprawia trudność.
Usuwanie stylu telegraficznego ( także agramatyzmów)
1. Pod obrazkami przedstawiającymi proste czynności chory układa zdanie z wyrazów napisanych na pojedynczych kartkach , a następnie odczytuje je.
2. Odbudowa schematu zdania ( podmiot, orzeczenie , dopełnienie ).
3. Budowanie samodzielne nowych zdań.
4. Ułatwianie budowania zdań poprzez pytania tak zadane, by zawierały wyrazy potrzebne do odpowiedzi.
5. Uzupełnianie zdań wypowiadanych przez logopedę na temat obrazka.
6. Układanie zdań z podanymi wyrazami.
7. Przygotowanie opowiadań ustnych i na piśmie.
3. Zaburzenia motoryczno-dynamiczne ( czołowe)
Zaburzenia procesu tworzenia dłuższych wypowiedzi - odmiana zaburzeń motoryczno-eferentnych , zaburzenia mowy samodzielnej, która staje się ciągiem automatyzmów.
Przyczyna: Uszkodzenie przedniej części płata czołowego lewej półkuli, znajdującej się za okolicą Broca ( według Wernickiego : Transkorowa afazja ruchowa ).
Uwaga ! afazja dynamiczna - utrata nabytych umiejętności dowolnego sterowania ośrodkami mowy : dyslalia - niemożność przyswojenia sobie tej umiejętności.
Objawy:
1. Powtarzanie jest zachowane , także artykulacja oraz rozumienie
2. Trudność sprawia opowiedzenie jakiegoś faktu , czy też odpowiadanie na pytania wymagające samodzielnych sformułowań.
3. Zaburzenie transformacji myślenia ( ma formę skrótową ) na mowę głośną, wymagającą swobodnego operowania środkami językowymi
i zależną od sprawnego współdziałania wszystkich okolic móżgu.
4. Trudności w znajdowaniu czasowników, zdania bywają bez orzeczeń, przeważają w nich rzeczowniki.
Terapia: ( historyjki obrazkowe)
1. Na podstawie historyjek obrazkowych chory przygotowuje opowiadania (najpierw z logopedą , a potem samodzielnie):
- pisanie planu, streszczenia , nowele , opowiadania, samodzielne listy do różnych osób.
2. Ćwiczenia w tworzeniu prawidłowego schematu zdania ( podmiot + orzeczenie + dopełnienie)
3. Wyszukiwanie odpowiednich spójników do zdań dłuższych ,np. bo, dlatego, ponieważ , i
4. Podkorowa afazja ruchowa
zaburzenia typu dysartrycznego , z tym, że trudności artykulacyjne występują przy zachowanej ruchomości narządów mowy. Zachowana tez jest możliwość pisania.
Przyczyna: przy uszkodzeniach płata czołowego - uszkodzenia połączeń okolicy Broca z okolicą ruchową narządów mownych.
5. Inne przyczyny zaburzeń nadawania mowy: Utrata kontroli słuchowej
- parafazja głoskowa - zamienianie głosek podobnie brzmiących na skutek zaburzeń słuchu fonematycznego
( np. głosek typu : s, sz, ś lub dźwięcznych i bez- dźwięcznych)
- parafazja werbalna - przy braku wzorca słuchowego wyrazu , występują odnalezienia prawidłowego wzorca z różnym
skutkiem , np. „ arsze , arsz, arsztof ” zamiast aresztowali oraz ześlizgiwanie się na wyraz o podobnym brzmieniu.
- sałatka słowna - nieprawidłowe formy gramatyczne oraz brak powiązań znaczeniowych między wyrazami.
-zapominanie wyrazów , zwłaszcza rzeczowników
Oprac. mgr Władysław Pitak, logopeda
e-mail:
logos@logos.pomorze.pl
tel. kom. 600-809-254
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin